Emmin (ihana) elämä löytyy nyt Wordpressistä. Selaimesi siirtyy sinne automaattisesti ihan hetken kuluttua.

Jos automaattinen uudelleenohjaus ei toimi, klikkaa itsesi osoitteeseen http://emminuorgam.wordpress.com/ ja päivitä kirjanmerkkisi.

torstai 4. kesäkuuta 2009

Pelkurimaista politiikkaa

Aina ennen vaaleja alkavat kansanedustajat, kunnanvaltuuteut ja muut luottamustehtävissä olevat henkilöt, jotka tehtäväänsä demokraattisesti valitaan, vähän himmailla ja tehdä sellaisia päätöksiä, jotka eivät suututa ketään. Ylöjärvellä (niin kuin muuallakin) valtuustokausi on vasta aluilla, mutta valtuuston tekemä juustohöylä-mallinen säästötavoite, 3% kaikilta osastoilta, vaikuttaa valmistautumiselta vuoden 2012 vaaleihin.

Olen jollain tapaa aivan mykistynyt. Maanantain kaupunginhallituksessa jätettiin (taas) täysin huomioitta koulutuslautakunnan esitys lisämäärärahasta sivistysosastolle, sekä kh:n jäsenen Eeva Lauronen-Välimäen vielä erikseen kokouksessa tekemä esitys, joskin hieman pienemmästä, lisämäärärahasta. Mistään ei kuulemma tingitä, ja säästöt on kaikkien osastojen tehtävä.

Kun selailee kaupunginhallituksen esityslistaa maanantain kokoukseen, on se lasten ja nuorten kannalta melko surullista luettavaa (ihan kuin muu tämän kaupungin politiikka ei olisi). En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun luen sivistystoimenjohtajan esitystä käyttömenojen leikkaamiseksi:

1. Opettajille ei määrätä lisätehtäviä tai erikseen korvattavia tehtäviä.

Suomennettuna: Kouluissa ei enää ole esimerkiksi musiikista vastaavaa opettajaa tai av-tukihenkilöä. Kuinka monta juhlaa saadaan järjestettyä, jos alakoulujen musiikinopetus on luokanopettajien vastuulla, juhlanumeroiden suunnittelu vähän kaikkien vastuulla ja toteutus ei-kenenkään-vastuulla? Entä kuka juhliin hommaa äänentoiston tai mitään valoja? Opettaako 59-vuotias Pirkko atk:ta?

2. Perusopetuksen TET-jaksoilla ja lukion koeviikoilla ne tunnit, jotka jäävät opettajilta pois, eivät sisälly palkkauksen perusteena olevan tuntimäärään.

Suomennettuna: Ylöjärven lukion ylivoimaisesti loistavin tapa olla pitämättä normaalia opetusta koeviikolla, loppuu.

3. Opetusta annetaan oppilaille Valtioneuvoston vahvistaman perusopetuksen tuntijaon mukainen minimituntimäärä:
- luokilla 1-2 19vkt (nyt 20)
- luokilla 3-4 23 vkt (nyt 24)
- luokilla 5-6 24 vkt (nyt 25)
- luokilla 7-9 30 vkt (nyt 30)
Tuntimäärä putoaa tässä tapauksessa 1 vkt / alakoulujen perusopetusryhmä eli yhteensä n. 130 viikkotuntia. Muutos ei vaikuta ryhmäkokoihin.

Suomennettuna: Ei ehkä ryhmäkokoihin, mutta kuinka saadaan opettajien työtunnit täyteen. Jätetäänkö virkoja täyttämättä?

4. Opettajalle ei pääsääntöisesti palkata sijaista koulutuspäivien ajaksi. Samoin kansainvälinen toiminta, ystävyyskuntatoiminta, kilpailu- ym. tapahtumat, Comenius-hankkeet ja opetuksen kehittämishankkeet organisoidaan käytännössä niin, että opettajien sijaiskuluja ei synny.

Suomennettuna: Kun opettaja on poissa, eivät oppilaat saa kunnollista opetusta, vaan tekevät töitä "itsenäisesti" yhden opettajan ravatessa monen luokan välillä.

5. Koulun ulkopuolinen opetus minimoidaan ja toteutuu pääsääntöisesti vain kunnan rajojen sisäpuolella.

Suomennettuna: Mitä tapahtuu Y-linjalle? Eikö vierailuja enää tehdä? Eivätkö Y-linjalaiset saa enää ulkopuolisia luennoitsijoita tai jääkö opetus vain oman koulun opettajien harteille?

6. Koulujen yhteisten opettajien työjärjestykset laaditaan niin, että koulujen vaihdot kesken työpäivän minimoidaan.

7. Harvinaisten uskontojen ja kotikielten opetus keskitetään vain muutamille kouluille. Samalla selvitetään etäopetuksen käyttömahdollisuuksia kaupunkiseudun muiden kuntien kanssa.

Suomennettuna: Alakouluikäiset opiskelevat verkossa itsenäisesti ja etänä uskontoa tai kieliä?

8. Opettajien luontaisetuateriajärjestelmä lakkautetaan ja opettajat maksavat jatkossa koululounaasta saman hinnan kuin kaupungin muu henkilöstö. Ruokailun valvonta järjestetään samoin kuin välituntien valvonta.

Suomennettuna: Opettajat eivät enää käy ruokalassa muuta kuin omalla valvontavuorollaan, eivätkä silloinkaan saa syödä oppilaiden kanssa. Joillekin oppilaille yhteinen ruokahetki opettajan kanssa saattoi olla se ainoa ruokailu yhdessä aikuisen kanssa.

9. Kaikkien koulukuljetusten perusteet ja käytännön järjestelyt tarkistetaan.

Suomennettuna: Onpa hyvä, että juuri päätettiin olla rakentamatta Asuntilan koulua ja kuljettaa oppilaita ympäriinsä muihin kouluihin, ja nyt tarkistetaan onko se kovin fiksua tai kannattavaa.


Nyt joku hyökkää kimppuuni ja vaatii antamaan muita keinoja, joilla säästöt oltaisi voitu tehdä. No, ensinnäkään en edelleenkään ole saanut perustelua sille, miksi säästöt on tehtävä kun viivan alle jää plus-merkkinen summa. En myöskään ymmärrä tapaa, jolla selvästi säästetään nuorilta ja lapsilta; terveyskeskuksen laajentamisen olisi puolestani voinut jättää tekemättä. Toisaalta, näillä kouluoloilla on ehkä vain ihan hyvä että perhekeskus sai 20 uutta huonetta..

Kysymys on vain siitä, uskaltavatko kaupunginvaltuusto ja valtuustoryhmät tehdä politiikkaa ja arvoratkaisuja vai eivät. Ylöjärvellä eivät uskalla. Surettaa sekä kyseisten henkilöjen puolesta että kuntalaisten puolesta; ääni se on hukkaan heitetty äänikin.

0 kommenttia: